Miesięczne archiwum: Październik 2014

Warsztaty pełne. Drugi termin?

Miejsca na warsztaty poświęcone treningowi siłowemu w pływaniu rozeszły się bardzo szybko – zaledwie w dwa dni po ogłoszeniu. Myślimy już o drugiej edycji – więcej informacji pojawi się niedługo na blogu.

Tymczasem zainteresowanych udziałem prosimy o wysyłanie maili na kontakt@paulpipers.pl. Dopiszemy Was do listy rezerwowej i podeślemy informację o drugim terminie z wyprzedzeniem.

Tematykę warsztatów i inne informacje organizacyjne można znaleźć w poprzednim wpisie.

6812481635_ed463ae1fa_z

[foto: photosteve101, https://flic.kr/p/bnZKrV, CC BY 2.0]

Napisane przez: Paweł Rurak

Pływacka etykieta

Każdego dnia nadchodzi taka godzina, że miejskie baseny przypominają kocioł. Tłum ciał, agresja i wieczne awantury. Próba zrealizowania treningu w godzinach szczytu przyprawia tylko o frustrację. Okazuje się jednak, że przy takim samym obłożeniu doświadczeni pływacy radzą sobie całkiem nieźle (patrz na przykład rozgrzewka przed zawodami). Jak to możliwe? Otóż na straży porządku stoją zasady, które wyewoluowały razem z rozwojem pływania sportowego. Pływacka etykieta.

Poniżej próba zebrania zasad, dzięki którym pływanie z innymi ludźmi staje się znacznie przyjemniejsze.

Czytaj dalej

Warsztaty: trening siłowy w pływaniu

Warsztaty wyprzedane. O drugiej edycji przeczytaj tutaj.

Zapraszam na warsztaty poświęcone treningowi siłowemu w pływaniu. Podczas warsztatów chcemy zaprezentować i nauczyć przede wszystkim praktycznego podejścia do tego tematu.

Tematy poruszane podczas warsztatów:

Zapobieganie kontuzjom – idea prehabilitacji, kontuzje typowe w pływaniu, budowanie ciała odpornego na kontuzje, wyrównywanie zaburzeń mięśniowych, najskuteczniejsze praktyki;

Rozwijanie wszechstronności – reedukacja ruchowa, poszerzanie repertuaru ruchowego, tworzenie solidnych podstaw dla treningu siłowego, rozwój w wielu płaszczyznach,

Mobilność – trening nastawiony na rozwijanie aktywnej gibkości, mającej zastosowanie w sporcie (w odróżnieniu od praktyk kształtowania wyłącznie pasywnego zakresu ruchu);

Tworzenie programu treningu siłowego – zasady tworzenia logicznego i spójnego programu przydatnego w pływaniu, dobór ćwiczeń i parametrów, izolacja i integracja;

Warsztaty będę prowadził razem z Piotrkiem Safrończykiem, świetnym pływakiem, vice-mistrzem polski seniorów. Piotrek studiował i pływał przez parę lat w Stanach, gdzie miał okazję podpatrzeć sporo pływackich patentów. Teraz często trenujemy razem i ścigamy się w rozwijaniu lądowych umiejętności.

Data, czas i cena

Warsztaty trwają dwa dni i odbędą się 22-23 listopada 2014 r. na sali Crossfit MGW.

Sobota 22.11.2014 – 16:00 – 20:00 (ok. 20 min. przerwa w środku)
Niedziela 23.11.2014 – 15:00 – 19:00 (ok. 20 min. przerwa w środku)

Warsztaty kosztują 300 zł. Rezerwacja miejsc mailowo na adres: kontakt@paulpipers.pl, temat: Warsztaty: trening siłowy w pływaniu 

Inne

Na miejscu zapewniamy sprzęt potrzebny do ćwiczeń. Oprócz wygodnego stroju sportowego, warto wziąć min. 1,5 l picia oraz lekkie jedzenie (przekąski). Sugerujemy też wziąć zeszyt i długopis.

paulpiper

Napisane przez: Paweł Rurak

Wiele twarzy treningu siłowego w sporcie

Trening siłowy to świetne narzędzie uzupełniające program treningowy, zarówno w sporcie zawodowym, jak i amatorskim. Mimo to, jest to wciąż słabo zagospodarowana sfera w treningu wielu zawodników. Powoli jednak zaczyna coś się zmieniać. Wiele osób zaczęło zauważać ten niewykorzystany potencjał i coraz śmielej wspiera się treningiem siłowym jako dodatek do treningu własnej dyscypliny. Niestety cały czas można obserwować w tej kwestii wiele wpadek. Bardzo często trening siłowy jest bardzo ubogi i w dodatku korzysta z niewłaściwych narzędzi. Przykładowo, często jeszcze widać, że zawodnicy trenują jak kulturyści, albo że ich programy treningowe nie są ani spójne, ani podporządkowane konkretnym celom.

Trudności w ułożeniu dobrego programu treningu siłowego wynikają z tego, że wcale nie jest on taki łatwy do usystematyzowania. Zamiast uporządkowanego zbioru sztywnych zasad, mamy dynamicznie się rozwijającą, bardzo złożoną dyscyplinę, która posiłkuje się najlepszymi praktykami ze wszystkich sportów i aktywności ruchowych. Nad „bestią” można jednak zapanować i zmusić do konkretnej pracy. Trzeba tylko pamiętać, że trening siłowy w sporcie będzie wyglądał różnie w zależności od kontekstu. Tym co będzie decydować o jego kształcie są aktualne potrzeby i cele danego zawodnika.

Trening siłowy

[foto: Wikmedia Commons, http://en.wikipedia.org/wiki/File:EarlyBarbell.gif]

Czytaj dalej

Sobotnia audycja w radiowej Czwórce

W ubiegłą sobotę miałem przyjemność być gościem audycji „4 bieg” w radiowej Czwórce. Rozmawialiśmy o treningu pływania w zimę, rozgrzewce przed pływaniem, podejściu do trenowania dorosłych i o kilku innych luźniejszych kwestiach związanych z pływaniem. Audycji można odsłuchać ponownie w internecie (link otwiera się w nowej karcie/oknie):

http://www.polskieradio.pl/10/2773/Artykul/1263198,Zimowanie-na-basenie-

1966094_10204147798147510_5119356363209911532_o

[foto: Asia Skutkiewicz]

Napisane przez: Paweł Rurak

Zobacz też:
Płetwy w treningu pływania
Czego nauczył mnie Ido Portal?

Pływackie gadżety i postęp technologiczny

1 czerwca 2000. Aleksander Popov bije rekord świata na 50 m stylem dowolnym w niesamowitym czasie 0:21,64. Czas nie do ruszenia przez następne 8 lat. Kto z nas nie zna na pamięć tego wyścigu? Sam nie zliczę ile razy do tej pory oglądałem ten film – pewnie prawie połowa wyświetleń pod nim jest moja. Dzisiaj jednak moją uwagę przykuło coś innego, co w tyle głowy miałem wprawdzie zawsze, ale poświęcałem temu zbyt wiele uwagi. Otóż Popov po rekord płynie nie tylko w krótkich gaciach startowych, ale też bez czepka na głowie! Zobaczcie sami, jakość niestety daleka od HD.

Czytaj dalej

Artykuł w październikowym „Bieganiu”

W najnowszym numerze Magazynu Bieganie ukazał się mój artykuł pt. „Amator kontra zawodnik”. W tekście między innymi o tym, dlaczego dorosły amator powinien trenować zupełnie inaczej niż zawodowiec oraz dlaczego popełniamy błąd, kopiując programy treningowe zawodników z najwyższej półki. Nie zapomnijcie zajrzeć do kiosków!

I-IV-BIEGANIE-X-2014-OKLADKA-K-resize1

Napisane przez: Paweł Rurak

Zobacz też:
Jak poprawić rotację barków w pływaniu?
Rozciąganie jest do bani!